Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Oude locomotieven met dieplader verplaatst in het Spoorwegmuseum
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 27-06-2016 / 20.30 uur |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Treinen door de tijd Nieuwe opstelling Foto's en filmbeelden: © OVnieuws.info tenzij anders staat aangegeven. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
Bekijk onze video over de verplaatsing van de locomotieven. |
|||||||||||
De 3737 was één van de succesvolste locomotieven van het land. De locomotief verscheen in 1911 onder nummer SS 731 op het spoor en deed ruim een halve eeuw dienst. In 1921 kreeg de loc haar bekende nummer 3737 toegewezen. Zij viel regelmatig in voor de nieuwere dieseltreinen uit de jaren 30 die door terugkerende mankementen geregeld niet rijden. De locomotief heeft twee keer zoveel vermogen als haar voorganger en is daardoor zeer geschikt voor sneltreindiensten. De 3737 maakte op 7 januari 1958 haar laatste reguliere rit: van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum. Dit was ook gelijk de laatste officiele stoomtreinrit van Nederland. |
|||||||||||
De vrachtwagencombinatie van Brouwer Transport uit Nieuwegein komt de hal binnengereden. |
|||||||||||
|
|||||||||||
De oprij-rails worden aan de oplegger vastgemaakt. |
|||||||||||
De lier van de oplegger wordt richting de tender van de 3737 getrokken. |
|||||||||||
Het slepen kan beginnen. |
|||||||||||
Omdat de 3737 niet betreden mag worden en er normaal gesproken een tender achter de loc zit is de binnenkant van de cabine (de vuurplaat) nooit zichtbaar. Nu de tender achter de loc vandaan is wordt de cabine wel zichtbaar. |
|||||||||||
De tender staat op de oplegger en zal worden vastgemaakt. |
|||||||||||
De truck wordt weer voor de oplegger gereden. |
|||||||||||
Met veel precisie rijdt de vrachtwagen achteruit de weg op. |
|||||||||||
Via de andere achteringang van het museum rijdt de vrachtwagen met de tender het terrein op. |
|||||||||||
Kolenbak 673 komt de tender ophalen en zal hem naar Wereld 4 rijden. |
|||||||||||
In de stromende regen brengt NS 673 de tender van de 3737 naar de centrale hal. |
|||||||||||
Nadat de 673 de tender van de 3737 had weggebracht koppelde hij de tender van de War Department 73755 aan. |
|||||||||||
De lier wordt aan de tender van de War Department 73755 gekoppeld. |
|||||||||||
Dan is de 3737 aan de beurt om verplaatst te worden. |
|||||||||||
Een vreselijke regenbui barst los boven het centrum van Utrecht. |
|||||||||||
Nadat de vrachtwagen de 3737 goed had neergezet werd deze afgeladen en met de 673 naar Wereld 4 gereden. |
|||||||||||
De 673 komt met de WD 73755 aangereden. © Rob Dragt |
|||||||||||
De Longmoor was een echte oorlogsmachine, vernoemd naar het legerdepot van het Engels Spoorwegcorps: de Longmoor Military Railway Corps. Dit is een spoorwegcorps van de Engelse Landmacht dat in de bevrijde gebieden militaire treinen lieten rijden en spoorlijnen herstelde. De serie is tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland gebouwd voor de geallieerde legers op het Europese vasteland. Na de oorlog nam de NS een groot aantal van deze locomotieven over om de treindiensten weer op gang te brengen. De locomotief ziet er misschien indrukwekkend uit, maar hij is met goedkoop materiaal gebouwd en ging daardoor niet lang mee. Normaal gesproken zou een locomotief 40 jaar mee kunnen gaan, maar deze serie kwam gemiddeld niet verder dan 8 jaar. De WD 73755 was de 1000ste locomotief die het Engelse Wardepartment naar bevrijd gebied verscheept had. Dit is nog terug te zien op de gedenkplaat die op de loc bevestigd is. © Rob Dragt |
|||||||||||
© Rob Dragt |
|||||||||||
© Rob Dragt |
|||||||||||
© Rob Dragt |
|||||||||||
© Rob Dragt |
|||||||||||
© Rob Dragt |
|||||||||||
De sprintercabine is ook vanuit wereld 2 verplaatst naar het zijstuk van de centrale hal van het museum. |
|||||||||||